کد مطلب:182650 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

بیماری امام سجاد
افزون بر این ها، علت شهید نشدن علی بن الحسین علیه السلام، آن گونه كه در منابع آمده است، بیماری شدید حضرت بوده است. حضرت توان حركت و حضور در میدان جنگ را نداشته است. نه این كه به خاطر سن كم حضرت باشد. چنان كه محمد بن سعد می گوید علی بن الحسین علیه السلام در كربلا 23 ساله و بیمار بودند، و هو ابن ثلاث و عشرین سنه و كان مریضا نائما علی فراشه. [1] و تصریح می كند كه خردسال بودن وی مردود است. علت شركت نكردنش در جنگ بیماری وی بوده است. چگونه می شود حضرت خردسال باشد و حال آن كه فرزندی چندین ساله اش یعنی محمد بن علی (امام باقر علیه السلام) همراه وی باشد. [2] .

مفید می گوید علت شركت نكردن وی در نبرد، بیماری حضرت بوده است، نه خردسالی وی، و هو شدید المرض [3] ابن جوزی می گوید علت كشته نشدنش در روز طف بیماری وی بوده است [4] ذهبی می گوید چون مریض بوده شهید نشده است. [5] و نیز كلینی از امام



[ صفحه 27]



باقر علیه السلام روایت می كند، كه امام حسین علیه السلام در حادثه عاشورا در لحظات آخر برخی امانت ها را به دخترش فاطمه سپرد كه به علی بن الحسین علیه السلام انتقال بدهد. زیرا علی بن الحسین علیه السلام سخت بیمار بودند. [6] .

طبری می گوید علی بن الحسین علیه السلام بیمار بودند، و علی بن الحسین علیه السلام مریض. [7] و نیز ابن عنبه می گوید حضرت در نبرد شركت نكرد، زیرا بیمار بود. [8] و از زبان سیدالساجدین این گونه روایت است كه شب عاشورا، هنگامی كه حضرت یاران خویش را گرد آورد تا با آنان گفتگو كند، من نیز كه بیمار بودم نزدیك آنان رفتم تا سخنان حضرت را بشنوم، و انا اذ ذاك مریض. [9] .

اما این كه در برخی منابع [10] لقب «علی اصغر» در مورد علی بن الحسین علیه السلام به كار رفته است نیز، دلیل بر نوجوان بودن وی در كربلا نمی باشد. زیرا همان گونه كه در بخش القاب تحقیق شده این عنوان (علی اصغر) در مورد دو فرزند حضرت كاربرد داشته است. یكی عبدالله رضیع معروف به علی اصغر، دیگری علی اكبر كه هر دو در كربلا به شهادت رسیدند. كاربرد این لقب هم نسبی است. یعنی علی اصغر نسبت به برادر بزرگتر از خودش. وقتی علی بن الحسین علیه السلام پسر بزرگ امام حسین علیه السلام باشد، كاربرد این لقب درباره ایشان اشتباه می باشد. زیرا در روایت نیز آمده كه امام حسین علیه السلام امانتی كه به ام سلمه سپرد، فرمود



[ صفحه 28]



به پسر بزرگ من تحویل می دهی. [11] در هر صورت با این نوع مطالب نمی توان در دیدگاه مشهور كه با شواهد متقن تأیید می شود و اطمینان آور است، تردید ایجاد نمود. افزون بر این كه سن شهیدی كه «علی اكبر» نامیده می شود به طور دقیق مشخص نیست. و الله سبحانه هو العالم.

نتیجه تحقیق این می تواند باشد كه علی بن الحسین علیه السلام در كربلا در سن نوجوانی نبوده است. و ایشان در حادثه كربلا ازدواج كرده و فرزندی به نام «محمد» كه همان امام باقر علیه السلام باشد به همراه داشتند. و علت این كه در كربلا شهید نشدند بیماری حضرت بوده است.


[1] طبقات، ج 5، ص 109.

[2] همان، ص 114.

[3] ارشاد، ج 2، ص 112 و 114.

[4] تذكرة الخواص، ص 324.

[5] شذرات الذهب، ج 1، ص 105.

[6] كافي، باب علي بن الحسين (عليه السلام)، حديث اول، اعلام الوري، ص 152.

[7] طبري، ج 4، ص 650.

[8] عمدة الطالب، ص 173.

[9] ارشاد، ج 2، ص 91.

[10] طبقات، ج 5، ص 108، انساب الاشراف، ج 3، ص 362.

[11] برخي مي نگارند علي اكبر 27 ساله بوده است.